Når synet er overstået vil synsmedarbejderen gennemgå den udleverede synsrapport, hvor du vil have mulighed for at få svar på yderligere spørgsmål vedrørende synet.
Her har vi lavet en oversigt over de 4 forskellige kategorier:
Godkendt
Betyder, at der ikke har fundet fejl, der har betydning for færdselssikkerheden eller miljøet. Det betyder ikke nødvendigvis, at køretøjet er fejlfrit eller er i god stand økonomisk set.
Ikke godkendt
Anvendes, når køretøjet på baggrund af konstaterede fejl er så dårlig i stand, at en fuldstændig opregning af samtlige konstaterede fejl er ekstraordinært tidskrævende. De væsentligste og mest markante fejl skal dog nævnes i synsrapporten. Hvis et køretøj har fået synsresultatet ”Køretøjet er ikke godkendt”, sender synsvirksomheden besked til det lokale skattecenter, der beder politiet om at inddrage køretøjets nummerplader.
Betinget godkendt
Betyder, at bilen ikke er i lovlig stand. Den har én eller flere fejl eller mangler, som har betydning for færdselssikkerheden eller miljøet. Fejlene skal rettes, men det er ikke nødvendigt at møde til kontrol. I de fleste tilfælde får man lov til at køre bilen fra synsstedet til reparation. Det er ulovligt at bruge bilen til almindelig kørsel, før den er repareret.
Kan godkendes efter omsyn
Betyder, at bilen er ulovlig og har alvorlige fejl - eller ekstraordinært mange fejl - som har betydning for færdselssikkerheden eller miljøet. Fejlene skal rettes, og bilen skal derefter til omsyn inden for en måned (33 kalenderdage) eller ved et helt nyt syn, hvor der startes forfra.
Synsresultateterne ”Betinget godkendt” og ”Kan godkendes efter omsyn” er suppleret med enten tilladelse til den kørsel, der er nødvendig i forbindelse med køretøjets reparation, dvs. fra synsstedet til reparatør, eller med køreforbud, der betyder, at køretøjet slet ikke må anvendes, før fejl og mangler er udbedret.